Turnul Eiffel din Paris este o structura originala din fier de 324 de metri inaltime care a fost construita in doar doi ani: prima piatra a fost pusa pe 28 ianuarie 1887 si a fost inaugurata oficial la 31 martie 1889. Multi vad in aceasta constructie un monument care reprezinta Franta ca natiune, dar putini stiu ca crearea lui a avut lor datorita a trei motive: unul economic, altul nationalist si ultimul artistic. Din combinarea celor trei a aparut una dintre cele mai importante lucrari artistice din istoria universala.   

Motivul economic

In ultimul sfert al secolului al XIX-lea a avut loc a doua revolutie industriala. A fost momentul in care metalele, precum fierul si otelul, au capatat importanta strategica in economia mondiala. Prin urmare, tuturor natiunilor lumii au primit sarcina de a le dobandi. Mijloacele pentru dobandirea lui ar fi stiinta aplicata.

La acea vreme, Franta avea deja multi oameni de stiinta si ingineri de toate felurile, motiv pentru care era una dintre putinele tari din lume care, pe de o parte, avansase cel mai mult in aplicarea stiintei, iar pe de alta parte, avea cantitati abundente de metale. Din ambele motive, guvernantii au profitat de ocazie pentru a realiza mari infrastructuri publice ca modalitate de a-si demonstra superioritatea economica.

Motivul nationalist

Turnul Eiffel este un monument creat in timpul celei de-a treia republici franceze (1870-1940). La acea vreme, Franta cauta o stabilitate politica pe care o pierduse de la Revolutia Franceza. Conducatorii credeau ca crearea de simboluri cu care cetatenii sa se poata identifica ar contribui la crearea unei anumite stabilitati. Dar ei credeau si ca acele simboluri ar trebui sa aiba o anumita utilizare practica pentru natiune.

In virtutea ambelor motive, s-au hotarat sa sponsorizeze infrastructuri publice care aveau acel sens nationalist si care puteau fi folosite suplimentar pentru cercetari stiintifice si militare de importanta nationala. Pentru aceasta, au sustinut un concurs public prin care proiectele care indeplineau ambele cerinte sa fie castigatoare si sa obtina sponsorizare.

Motivul artistic

In 1884, competitia fiind cunoscuta popular, un grup de ingineri si arhitecti s-a pus pe treaba pentru a proiecta planurile pentru Turnul Eiffel. Ei cunosteau dificultatea tehnica pe care o va presupune realizarea lui din cauza lipsei unor materiale mai bune si a unor instrumente mai precise. Dar ei stiau ca, depasind aceasta dificultate, ar fi stabilit un nou apogeu in realizarea artistica a lucrarilor de arhitectura.

Asadar, odata finalizate planurile, acestia si-au prezentat proiectul guvernatorilor in concurs. Omul care a realizat cu entuziasm aceasta lucrare a fost Gustave Eiffel (1832-1923). El si-a luat responsabilitatea de a convinge juriul ca dificultatea tehnica poate fi depasita cu instrumentele disponibile la momentul respectiv. De asemenea, a precizat ca proiectul ar putea indeplini aceste doua cerinte, cea simbolica si cea practica.

In acest fel, in 1887, guvernantii au numit proiectul Turnului Eiffel drept unul dintre castigatori. Monumentul este botezat cu numele de familie Gustave Eiffel, in ciuda faptului ca nu a fost planificat initial de grupul de ingineri si arhitecti ca sa fie asa. Din acest moment, a inceput sa se raspandeasca in lume cuvantul despre sarcina titanica pe care o indeplinea Franta cand construia acel turn.

Atat artistii, cat si inginerii si alti oameni de stiinta au fost ambivalenti in ceea ce priveste proiectul. Unii credeau ca este fezabil din punct de vedere tehnic si ca ar reprezenta o isprava artistica. Altii au crezut ca va fi un esec si ca turnul este o monstruozitate artistica. Pentru anul 1889, aceasta infrastructura este prezentata lumii in cadrul Expozitiei Universale de la Paris, in cadrul careia, unele si altele se manifesta din nou.

Istoria Turnului Eiffel dupa inaugurare

Urmatorii ani pana in 1900 vor fi de splendoare pentru Turnul Eiffel, acesta fiind frecventat de multi turisti si folosit de guvern in chestiuni stiintifice si militare. Dupa 1900, oamenii in general isi pierd treptat interesul pentru el. Odata cu izbucnirea primului razboi mondial, va fi folosit ca turn de comunicatii.

La sfarsitul razboiului, compania Citroen a folosit turnul ca suport pentru a-si face publicitate masinilor. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial este preluat de Hitler, care il va folosi ca transmitator de televiziune. Incepand cu anii 1960, lumea a recapatat interesul pentru ea, devenind o atractie turistica pentru natiune si, odata cu aceasta, devenind monumentul caracteristic Frantei.

Cateva curiozitati despre Turnul Eiffel

1. Data deschiderii a fost intentionata

Conducatorii celei de-a treia republici franceze au vrut sa onoreze Revolutia Franceza (1789). Intrucat in ​​curand avea sa implineasca o suta de ani, au decis sa sponsorizeze infrastructuri publice care sa o aminteasca de ea. De aceea, Turnul Eiffel a fost inaugurat in 1889.

2. Vantul il deplaseaza

Turnul Eiffel este o structura de fier care la prima vedere pare imobila, dar vanturile puternice pe care le primeste in fiecare zi fac ca infrastructura sa se miste minim, aproximativ 9 centimetri pe an.

3. A insemnat un puls impotriva stabilitului

La acea vreme era obisnuit printre experti sa ignore grinzile de fier ale structurilor. Se credea ca frumusetea consta mai degraba in utilizarea cimentului pentru a crea ornamente. Designerii Turnului Eiffel au vrut tocmai sa se opuna acestei opinii, motiv pentru care l-au conceput doar ca un cadru de grinzi de fier.

4. Are culori diferite

De la crearea sa si pana in prezent, Turnul Eiffel a fost pictat in trei nuante pentru a semana cu relatia dintre cer si pamant la orizont. De aceea, cea mai deschisa culoare se foloseste la varf si se inchide treptat pana ajunge la baza.

5. Este un memorial

Gustave Eiffel credea ca aceasta infrastructura era rezultatul mai multor generatii de oameni de stiinta, care facusera diverse descoperiri in stiinta. De aceea i s-a parut important sa fie gravat numele fiecaruia dintre ei pe turn, pentru a le cinsti.