Home Timp Liber Train hacking in Belgia / Benelux – cum faci sa platesti minim

Train hacking in Belgia / Benelux – cum faci sa platesti minim

In primavara acestui an am facut o calatorie de 8 zile in cele 3 tari din Benelux: Belgia, Olanda si Luxemburg. Ne doream foarte mult sa vedem Brugge, Bruxelles, Amsterdam si Luxemburg, si pentru ca toate sunt relativ aproape unele de altele (suprafata celor 3 tari este o treime din suprafata Romaniei), am zis sa le combinam.

Mi–a fost destul de simplu sa fac programul de “vizitare” din orasele pe care voiam sa le vedem, insa o provocare foarte mare a fost aceea a transportului. Aveam biletele de avion luate in asa fel incat sa aterizam in Bruxelles (Belgia) si sa zburam inapoi spre casa din Amsterdam (Olanda), avand in Belgia „baza” in apropiere de Liege, la cineva drag din familie care ne putea gazdui. Deci aveam nevoie sa calatorim vreo 5–6 zile cu trenul prin Belgia si Luxemburg, dupa care sa plecam din Belgia spre Amsterdam.

Si atunci m–am intrebat… care o fi cea mai buna si cea mai ieftina varianta de a ne deplasa prin Benelux? Stiam c–o sa ma doara capul incercand sa–i gasesc raspunsul, asa ca am amanat pana in ultimul moment, iar cand m–am apucat, fricile mi–au fost confirmate: chiar a trebuit sa depun ceva munca.

Dar din fericire, procesul a fost unul cat se poate de incitant (pentru un route planner enthusiast ca mine :P), si in urma lui am ramas pana si eu surprinsa de cum am reusit sa reduc pretul initial pe care credeam ca trebuie sa il dau, ajungand in final sa platesc mai putin de jumatate.

Cum am facut asta o sa incerc sa explic mai jos, in speranta ca va ajuta si pe altii sa–si reduca la minim costurile de transport in Benelux (sau doar Belgia), si de ce nu, si in orice alte tari, pentru ca principiul este general valabil: intotdeauna trebuie sa incercam sa vedem daca nu exista si o cale mai ieftina si sa nu ne aruncam in secunda 2 sa platim primul pret care ni se da. Personal urasc la maxim risipa, indiferent ca e de bani, de timp sau de orice fel de energie, si n–as da 500 de euro pe o chestie care poata sa faca 250 chiar daca mi–as permite sa platesc oricat.

Sa o luam cu inceputul.

1. In prima faza a planificarii mi–am adus aminte ca stiam de mai demult ca exista un Pass pentru calatorii nelimitate cu trenul in Benelux. Se numeste InterRail Benelux Pass, si poate fi cumparat pentru 3, 4, 6 sau 8 zile (in decursul unei luni). In cazul de fata, aveam nevoie de unul de 6 zile, care costa 212 euro / adult. Noi fiind 2, insemna 212 x 2 ‚ 424 euro. Enorm!

Total 1:    424 euro

2. In cazul asta m–am intrebat daca nu cumva ar fi mai ieftin sa cumpara efectiv bilete individuale pentru fiecare calatorie in parte. Asadar, am planificat schematic in ce ordine vom vizita orasele dorite si cat vom sta in fiecare, si apoi am cautat preturile:

Aeroportul Bruxelles – Luxembourg: 43,9 euro x 2 persoane

Luxemburg – Liege: 36 euro x 2 persoane

Liege – Bruxelles (dus–intors): 29,6 euro x 2 persoane

Liege – Brugge: 21,1 euro x 2 persoane

Brugge – Gent: 6,5 euro x 2 persoane

Gent – Liege: 21,1 euro x 2 persoane

Liege – Amsterdam: 29,4 euro x 2 persoane

Total 2:    375,2 euro

Deci clar mai ieftin decat 2 InterRail Benelux Pass–uri!!! Totusi….

3. Inca nu eram multumita, asa ca am zis sa vad cat ar costa daca am inchiria o masina in Belgia, dupa care sa luam un tren spre Amsterdam. Dupa un mic calcul aproximativ al numarului de km pe care i–am avea de parcurs si un consum mediu, am ajuns la urmatoarele:

Benzina: 122 euro

Cost inchiriere masina: 160 euro

Tren Bruxelles – Amsterdam: 78 euro (pret pentru 2 persoane)

Total 3:    360 euro

Era doar o idee mai ieftin decat daca am lua bilete individuale de tren, dar per total tot un pret destul de mare. Eram sigura ca TREBUIE sa existe o varianta mai ieftina!

4. Asa ca m–am pus pe treaba. Am butonat un pic internetul si… ta–daaaa! Evrica! Am gasit un Pass pentru Belgia care contine 10 calatorii intre orice 2 statii de pe teritoriul Belgiei, care costa doar 76 de euro, si culmea, poate fi folosit de mai mult de 1 persoana (ceea ce insemna teoretic 5 calatorii cu trenul in echipa de 2). Cred ca e inutil sa spun ca eram extaziata.
Partea cea mat tare la el este ca poate fi folosit si pentru a face calatorii internationale, si anume pana inainte de granita. De exemplu, pentru o calatorie Liege – Luxemburg, se trece pe Rail Pass gara de plecare ca Liege, si ca gara de sosire ultima gara de pe teritoriul Belgiei (in cazul asta Gouvy). Urmand ca pentru restul calatoriei sa trebuiasca cumparat bilet separat, fie din gara de plecare, fie din tren, de la controlor. Toate astea fara a ne da jos din tren.

Am numarat repede numarul de calatorii pe care trebuia sa il facem, si mi–a dat 8. Noi fiind 2, asta insemna 16 calatorii, deci trebuia sa ne cumparam 2 Pass–uri de cate 10 calatorii (in total 20 de calatorii, din care 4 nu le–am folosi) si apoi sa ne cumparam bilete pentru segmentele de calatorie in afara Belgiei.

Ultima gara din Belgia de pe traseul Bruxelles – Luxembourg este Arlon.

Prima gara din Belgia de pe traseul Luxembourg – Liege este Gouvy.

Ultima gara din Belgia de pe traseul Liege – Amsterdam este Vise.

Ceea ce insemna ca punem pe cele 2 Rail Pass–uri:

1. Aeroportul Bruxelles – Arlon

2. Gouvy – Liege

3. Liege – Bruxelles

4. Burxelles – Liege

5. Liege – Brugge

6. Brugge – Gent

7. Gent – Liege

8. Liege – Vise

Toate astea de 2 ori, pentru ca suntem 2 persoane.

Si costurile ar fi:

Rail Pass–uri: 76 euro x 2 persoane

Bilet tren Arlon – Luxembourg: 10,6 euro x 2 persoane

Bilet tren Luxembourg – Gouvy: 29,6 euro x 2persoane

Bilet tren Vise – Amsterdam: 26,6 euro x 2 persoane

Tichet Diablo pentru calatoria cu plecare din Aeroportul Bruxelles: 5 euro x 2 persoane

Total 4:    295,6 euro

Uuuu, lucrurile deja incep sa arate mult mai bine. Totusi…. oare chiar e cel mai bun pret?

5. Asa ca m–am  gandit sa cumparam un singur Rail Pass si sa cumparam bilete individuale pentru calatoriile mai ieftine:

Deci am pune pe Rail Pass 5 x 2 calatorii:

1. Liege – Bruxelles

2. Bruxelles – Liege

3. Aeroportul Bruxelles – Arlon

4. Liege – Brugge

5. Gent – Liege

Deci costurile ar fi:

Rail Pass: 76 euro

Bilet tren Arlon – Luxembourg: 10,6 euro x 2 persoane

Bilet tren Luxemburg – Liege: 36 euro x 2 persoane

Bilet tren Brugge – Gent: 6,5 euro x 2 persoane

Bilet tren Liege – Amsterdam: 29,4 euro x 2 persoane

Total 5:    241 euro

Sa ma multumesc cu atat??? Nuuuuu!

6. Si atunci mi–a mai venit o idee. M–am gandit: ce–ar fi daca as incerca sa vad daca pot sa planific altfel calatoriile intre orase, astfel incat sa am un numar mai mic de segmente. Asadar in loc sa plecam la Luxemburg in prima zi, direct de la Aeroportul Bruxelles, m–am gandit sa vizitam prima data Bruxelles in loc de Luxemburg.

Si in felul acesta, hocus pocus am reusit sa obtin mai putine calatorii cu trenul (7 x 2 in loc de 8 x 2):

Bruxelles – Liege

Liege – Luxemburg (dus–intors)

Liege – Brugge

Brugge – Gent

Gent – Liege

Liege – Amsterdam

Din care punem pe Rail Pass:

1. Bruxelles – Liege

2. Liege – Brugge

3. Brugge – Gent

4. Gent – Liege

5. Liege – Vise

… avand nevoie in plus doar de un bilet de autobuz intre Aeroportul Bruxelles si Bruxelles (3 euro x 2 persoane).

Deci costurile ar fi:

Rail Pass: 76 euro

Bilet autobuz Aeroportul Bruxelles – Bruxelles: 3 euro x 2 persoane

Bilet tren Liege – Luxemburg (dus–intors): 63 euro (pretul este deja pentru 2 persoane)

Bilet tren Vise – Amsterdam: 26,6 euro x 2 persoane

Total 6:    198,2 euro

 

Ajungand astfel la mai putin de jumatate din pretul initial, de 424 euro.

Se poate si mai ieftin de atat? Sigur ca da. Fiindca la calatoriile internationale ne intereseaza ca segmentul din afara Belgiei sa fie cat mai ieftin, ca sa putem trece pe Rail Pass un segment de pe teritoriul Belgiei cat mai scump (deci cat mai lung), m–am prins ca daca iesim din Belgia prin alte granite, e posibil sa iesim mai ieftin.

De exemplu, daca iesim din Begia spre Luxemburg prin Arlon, e mai ieftin decat daca iesim prin Gouvy. Insa problema este ca trenul Liege – Luxemburg direct (care ne trebuia noua) are cu totul alt traseu, si nu trece prin Arlon, ci prin Gouvy. Si ca sa fi iesit prin Arlon, ar fi insemnat sa schimbam vreo 4 trenuri si deci sa stam mai mult pe drum, dandu–ne programul peste cap si taindu–ne singuri din timpul de vizitare. Si asa cum spuneam la inceput, urasc risipa de orice fel, si in cazul asta aleg sa platesc cativa euro in plus decat sa pierd o gramada de timp aiurea.

In varianta de iesire prin Arlon, am fi pus pe Rail Pass:

1. Bruxelles – Liege

2. Liege – Brugge

3. Gent – Liege

4. Liege – Arlon

5. Arlon – Liege

Si costurile ar fi fost:

Rail Pss: 76 euro

Bilet autobuz Aeroportul Bruxelles – Bruxelles: 3 euro x 2 persoane

Bilet tren Brugge – Gent: 6,5 euro x 2 persoane

Bilet tren Arlon – Luxemburg (dus–intors): 10,6 euro x 2 persoane

Bilet tren Liege – Amsterdam: 29,4 euro x 2 persoane

Total 7: 175 euro

Diferenta de 23 de euro nu am considerat ca se merita din punctul meu de vedere dat fiind tot chinul cu schimbatul atator trenuri si timpul pierdut pe drum, asa ca am ramas la pretul de 198,2 euro. Apoi tot ce mai aveam sa fac era sa gasesc cazare sau gazduire in Brugge, Luxembourg si Amsterdam, sa–mi notez intr–un carnetel toate detaliile stabilite, orarele trenurilor si alte amanunte importante si eram gata de plecare. Ceea ce va sfatuiesc si pe voi sa faceti. Atata doar sa nu faceti ca mine si sa uitati carnetelul acasa pe birou.

Happy train hacking!

Alte ponturi importante:

1. Site–urile pe care puteti verifica preturile biletelor, orarul trenurilor si statiile pentru calatoriile cu trenul:

www.belgianrail.be/en – pentru calatoriile doar pe teritoriul Belgiei (de exemplu Bruxelles – Gent, Gent – Brugge, etc.)

www.b–europe.co.uk – pentru calatoriile internationale (de exemplu Bruxelles – Luxemburg, Bruxelles – Amsterdam, etc.)

2. Pentru calatoriile cu trenul cu plecare din sau sosire in Aeroportul  international Bruxelles, se plateste un tichet suplimentar Diablo in caz ca folositi pentru calatoria respectiva Rail Pass–ul. Costa 5 euro / persoana / calatorie.

3. Daca doriti sa faceti o calatorie similara cu a mea, desigur ca nu trebuie sa va stabiliti “baza” in Liege, asa cum am facut noi (pentru ca aveam gazduire in zona aceea), ci v–as sfatui mai degraba sa o stabiliti in Bruxelles, pentru ca per total s–ar putea sa iesiti mai bine la cheltuielile cu transportul.

4. Preturile la  biletele internationale pot fi Non Flex (nu se pot schimba si nu se pot restitui), Semi Flex (schimbari si restituiri posibile doar partial) sau Full Flex (se pot schimba si se pot restitui). In mod evident, acolo unde am putut, am ales cel mai mic pret, adica Non Flex. Insa, din motive pe care nu le cunosc, pe ruta Liege – Amsterdam nu am primit decat varianta Full Flex, iar pe ruta Liege – Luxemburg, se intampla lucruri ciudate. Daca vrei bilet dus–intors, primesti si optiunea mai ieftina Non Flex, dar daca vrei bilet doar dus, nu ai decat varianta Full Flex. In orice caz, daca sunteti mai mult de 1 persoana, alegeti numarul de persoane cand cumparati, pentru ca uneori biletul pentru 2 persoane e mai ieftin decat 2 bilete pentru 1 persoana.

5. In general, daca stiti ca va si intoarceti pe aceeasi ruta, cumparati din prima biletele dus–intors, pentru ca e mult mai ieftin. De exemplu pe ruta Liege – Luxemburg, 1 bilet dus pentru 2 persoane costa chiar MAI MULT decat biletul dus–intors pentru 2 persoane, tocmai din motivul pe care l–am explicat la punctul 2 de mai sus (daca iei doar dus, nu te lasa sa iei decat Full Flex).

6. In schimb, din cate mi-am putut da eu seama, nu conteaza cand cumperibiletul. Daca cumperi bilet pentru maine sau pentru peste 2 luni, tot atata costa.

7. Daca aveti sub 26 de ani, in loc de Rail Pass (care costa 76 de euro), cumparati Go Pass, care costa 51 de euro.

8. Daca folositi Rail Pass–ul in cuplu, pentru a face o calatorie spre exemplu intre Brugge si Gent, pur si simplu treceti aceeasi calatorie (Brugge – Gent) de doua ori pe Pass, una sub alta. Asa cum se vede in imagine:

9. Daca pentru a ajunge din gara A in gara B trebuie sa schimbati 1 sau mai multe trenuri, atunci pe Rail Pass completati un singur rand pentru calatoria respectiva. Daca insa vreti sa va intrerupeti o calatorie intre gara A si gara B intr-o gara intermediara, in care nu sunteti obligati altminteri sa coborati din tren, atunci trebuie sa treceti 2 calatorii pe Rail Pass. De exemplu: daca plecati de la Brugge si trebuie sa ajungeti la Bruxelles, dar vreti sa va opriti si cateva ore sa vizitati Gent, atunci pe Rail Pass trebuie sa treceti 2 calatorii (chiar daca de la Brugge la Bruxelles ati putea ajunge direct):

1. Brugge – Gent

2. Gent – Bruxelles

Daca insa aveti nevoie sa economisiti calatorii pe Rail Pass, puteti sa incercati o mica smecherie: Cand va urcati in tren la Brugge, treceti pe Rail Pass “Brugge – Bruxelles”, si daca pana la Gent nu vine controlorul ca sa va stampileze randul respectiv, atunci coborati linistiti la Gent si cand va urcati din nou in tren spre Bruxelles, nu mai trebuie sa completati un rand nou.

10. Cumparati biletele internationale in avans, online, pentru ca daca le cumparati din gara trebuie sa platiti cativa euro in plus fata de pretul afisat online.

11. In garile mici din Belgia nu se pot cumpara bilete internationale (doar nationale, si alea, din cate am vazut, doar de la automat), dar in caz ca va urcati in tren dintr–o astfel de gara, puteti cumpara bilete de la controlor, la pret normal.

12. Cumparand bilet din tren pe ruta Liege (Belgia) – Luxemburg, am constatat ca pretul era diferit de cel pe care il stiam de pe internet. Din fericire, a fost mai mic, dar am inteles ca se intampla des ca domnii controlori sa dea gresit bilete, deci mi–e ca exista posibilitatea sa fie si invers (adica pretul sa fie mai mare).

13. Cumparand bilet din tren, nu se poate lua dus–intors. De asemenea, pentru calatorii internationale se procedeaza astfel: mai intai se cumpara de la conductorul din tara de plecare (in cazul meu Belgia) un bilet special care reprezinta trecerea granitei, dupa care conductorul din tara de sosire (in cazul nostru Luxemburg) va taie un bilet pentru segmentul Granita – Destinatie.

14. A nu se confunda InterRail Benelux Pass (care este doar pentru rezidentii din Europa) cu Eurail Benelux Pass (care e acelasi lucru dar pentru cei cu resedinta in afara Europei). Dintr–un motiv pe care nu il cunosc, daca nu ai resedinta in Europa platesti mai mult pentru acelasi lucru…