O tendinta din anii ’90 poate reveni puternic, asa ca poate ca niciunul dintre noi nu ar trebui sa fie surprins ca patinajul in linie, cunoscut sub numele de rollerblading, este din nou pe scena. Dar sa inveti cum sa mergi pe role atunci cand esti un incepator total poate fi putin intimidant. Nu-ti face griji, te vei invata.

Plimbarea cu rolele este o activitate in aer liber cu risc scazut de care sa te bucuri in timpul liber. Si este un antrenament destul de bun. Patinajul in linie arde *aproape* la fel de multe calorii precum alergarea, dar va intareste fesierii mai mult decat alergatul. In plus, pune mai putin stres asupra articulatiilor.

In mod clar, exista o multime de motive pentru a iesi acolo si a incerca rolele. Dar daca sunteti incepator, exista cateva lucruri pe care trebuie sa le stiti inainte de a fi cu adevarat gata sa iesiti la o plimbare.  

Mai intai, obtineti echipamentul potrivit pentru role.

Evident, vei avea nevoie de o pereche buna de role. Exista o multime de optiuni, dar rolele pe care le alegeti ar trebui sa va sustina gleznele si sa se simta ferme in jurul picioarelor. Pentru incepatori, se recomanda si role cu patru roti de 80 pana la 90 de milimetri. (De remarcat: rolele au, din punct de vedere tehnic, patru roti la rand, in timp ce rolele cu role au roti la stanga si la dreapta centrului piciorului.)

Calitatea rolelor este, de asemenea, importanta. Probabil ca veti dori sa cheltuiti cel putin 100 de dolari daca planuiti sa patinati in mod regulat. Daca esti nerabdator sa faci acea investitie fara sa stii cat de des vei folosi rolele, ea sugereaza sa inchiriezi o pereche buna pentru a o incerca, in loc sa cumperi un set mai ieftin.

Gasirea marimii potrivite pentru role ar trebui sa fie simpla. De obicei, este marimea pantofilor de strada – poate jumatate mai mult – dar nu as merge mai mult decat atat,

Cand incercati rolele, urmati acesti pasi pentru a va asigura ca se potrivesc corect:

  1. Pune-ti sosetele pe care intentionezi sa-i porti in timp ce rolezi. (Iti dai seama, poti cumpara sosete special pentru rolele, dar daca optezi pentru o pereche pe care o detii deja, asigura-te ca iti acopera gleznele.)
  2. Din pozitie asezata, strangeti toate dispozitivele de inchidere si dantela-le astfel incat sa se simta confortabile, dar nu va intrerupeti circulatia. Apoi, loviti spatele rolelor de sol pentru a va fixa calcaiele in pozitie. Asigurati-va ca picioarele nu se misca si ca degetele de la picioare abia ating capetele cizmelor.
  3. Acum esti gata sa te ridici. Folosind un perete sau o alta persoana pentru a va ajuta sa va echilibrati, indoiti genunchii pana cand sunt peste degetele de la picioare. Daca observati mai mult de jumatate de inch spatiu intre degetele de la picioare si capetele cizmelor atunci cand va aflati in aceasta pozitie, incercati o dimensiune mai mica. Si cand ridici picioarele, calcaiele ar trebui sa ramana pe loc.

Impreuna cu noile tale role, vei dori sa investesti si intr-o casca, genunchiere si coate si protectii pentru incheietura mainii, se recomanda toate echipamentele necesare pentru patinaj in linie. Daca ai deja o casca de bicicleta, minunat; acestea sunt de fapt cele mai bune pentru patinaj in line de agrement.

Nu poti controla mediul, te poti controla doar pe tine insuti. Deci, chiar daca te simti increzator in propriile abilitati, este inteligent sa porti echipament de siguranta.

Apoi, gasiti-va echilibrul pe role.

Inainte de a ajunge pe trotuar, poarta-ti perechea pe o suprafata cu frecare mare, cum ar fi iarba sau covorul, si exerseaza-te sa ajungi intr-o „pozitie pregatita”. Cu alte cuvinte, ridicati-va pieptul, angajati-va miezul si scufundati-va astfel incat centrul de greutate sa fie jos. Asigurati-va ca umerii sunt usor in fata soldurilor. Acest lucru va va ajuta sa va echilibrati, deoarece greutatea dvs. va fi in mod natural in calcaie.

Este, de asemenea, o idee buna sa exersati etapele de oprire si intoarcere pe o suprafata plana inainte de a pleca.

Cand te lovesti de trotuar, gandeste-te sa indoiesti genunchii.

Pentru a incepe sa mergeti inainte, ajungeti in acea pozitie pregatita si transferati-va greutatea dintr-o parte in alta. Apoi, folosind forta de la un picior pe rand, impingeti in lateral cu toate cele patru roti, astfel incat piciorul opus sa se rostogoleasca si sa se miste inainte si aduceti-va piciorul de lucru inapoi sub corp.

Chiar daca ti-e frica (pe deplin de inteles, BTW), lupta cu dorinta de a sta drept! Indoirea genunchilor va pune intr-o pozitie mai atletica si va va ajuta sa obtineti o impingere mai eficienta.

Cand ai inteles bine, miscarea ar trebui sa se simta lina si ritmata.

Asigurati-va ca stapaniti o tehnica de intoarcere (sau doua).

Unul dintre primele modalitati prin care ii invatam pe oameni sa intoarca se numeste viraj cu cadru A. Sfaturile pentru a stapani aceasta miscare: In primul rand, adopta o pozitie larga – picioarele tale ar trebui sa fie mai largi decat umerii si soldurile, astfel incat rolele sa fie usor pe marginile lor interioare. Apoi, apasati in jos pe piciorul care este opus directiei in care doriti sa virati. (De exemplu, daca virati la dreapta, apasati pe patina stanga.)

Patinatorii noi doresc de obicei sa-si tina picioarele late si sa ramana pe marginile interioare ale lamelor, asa ca aceasta viraj este cea mai buna pentru incepatori.

Pentru aceasta miscare, incepeti prin a va foarfeca picioarele, adica unul este in fata si celalalt in spate, ambele seturi de degete indreptate inainte. Apoi, rotiti in viraj astfel incat piciorul cel mai apropiat de directia in care doriti sa virati sa fie pe marginea exterioara a patinului. O viraj paralela este putin mai infricosatoare decat o viraj cu cadru A, dar este si mai agil.

In cele din urma, s-ar putea sa treceti la virajul crossover mai avansat, care este ceea ce vedeti urmarind patinaj artistic sau hochei. Aceasta este una dintre cele mai eficiente moduri de a intoarce, pentru ca iti misti picioarele tot timpul si nu vei pierde viteza. Dar atunci cand incepeti, ea va sugereaza sa ramaneti la un cadru A sau viraj paralel.

Si nu uitati sa exersati oprirea cu rolele in siguranta.

Ca si in cazul intoarcerii, exista cateva moduri diferite de a opri. Pentru incepatori, se recomanda folosirea franei de calcai (care, poate sa vina sau nu *pe* patina, dar ar trebui sa fie macar in cutie cand cumparati rolele).

Pentru a utiliza frana de calcai, puneti-va din nou in pozitia pregatita (nu uitati: genunchii indoiti, pieptul sus, picioarele departate cam la latimea soldurilor), apoi foarfece picioarele astfel incat piciorul de franare sa fie in fata. Si nu-ti indrepta picioarele inainte de a te foarfece.

Apoi, ridicati varful piciorului din fata pentru a cupla frana si asezati-va pe spate. Pe masura ce continuati sa apasati in frana, veti primi un pic mai mult de o foarfeca pana cand va opriti complet.

Pe masura ce devii mai avansat, s-ar putea sa incerci o oprire in T sau o oprire a plugului. Pentru a executa o oprire in T, misca unul dintre picioarele tale (oricare dintre ele se simte mai confortabil) in spatele celuilalt, astfel incat picioarele tale sa formeze o forma de „T”. Asigurati-va ca va pastrati umerii si soldurile drepte in timp ce incetiniti. Pentru o oprire a plugului, va veti intoarce degetele de la picioare si va veti muta greutatea dintr-o parte in alta. Dar exista un avertisment important de retinut aici: nu este cel mai rapid mod de a te opri.

In cele din urma, exista opriri de margine (practic, ceea ce vezi ca fac jucatorii de hochei pe gheata), dar acestea sunt miscari destul de atletice.Practic, daca esti incepator, frana de calcai este cel mai bun prieten al tau.

In cele din urma, nu te descuraja.

Amintiti-va, chiar daca sunteti un atlet grozav, patinajul in linie s-ar putea sa nu va vina natural imediat, dar este in regula! Daca depui efort in avans pentru a stapani un pas uniform si a-ti construi increderea in timp ce te misti, te intorci si te opresti, patinajul in linie poate fi o modalitate excelenta de a explora lumea. In plus, odata ce intri intr-un ritm de role, este greu sa nu zambesti in timp ce o faci.