Lenjeria a fost creata pentru a ascunde curbele feminine si a incorseta tot ce era considerat „rusinos”, dar a sfarsit prin a deveni un instrument al senzualitatii.

Povestea a inceput in Grecia, unde femeile din Insula Creta purtau corsete din os care le scoteau sanii in afara. Istoricii au creat o adevarata polemica pe tema acestor obiecte vestimentare: erau ele injositoare pentru sexul frumos sau, dimpotriva, puneau in evidenta abilitatea femeilor de-a da viata?

Se stie ca sanii proeminenti erau considerati inca din Antichitate un semn al fertilitatii, asa ca… balanta se inclina clar spre sublinierea femininatii.

Scandalos sau nu, romanii nu purtau nimic pe sub togi. Ocazional, barbatii imbracau un fel de pantaloni scurti numiti „subligalucum”, iar femeile isi acopereau sanii cu o „strophium”.

Evul Mediu a adus asocierea lenjeriei cu un set de constrangeri. Femeile erau obligate sa poarte corsete si lenjerie care le aplatizau sanii pana ascundeau orice urma de feminitate.

Totodata, se purtau camasi lungi care aveau rolul de-a proteja hainele de transpiratie si alte secretii corporale. In vreme ce rochiile erau spalate rar, camasile trebuiau mentinute curate in permanenta.

Renasterea culturala a insemnat si revenirea in prim-plan a curbelor feminine, considerate acum un atu imbatabil pentru a obtine un mariaj avantajos.

Femeile erau pe atunci in stare de orice pentru a obtine asa-numita silueta-clepsidra: corsetele purtate in Europa renascentista erau atat de stramte si rigide incat de multe ori le faceau pe posesoare sa lesine.

Secolul al XVIII-lea a adus o explozie a dantelelor, broderiilor si altor decoratiuni migaloase, ce se regaseau atat in pliurile rochiilor, cat si in decolteuri.

Pe atunci s-au pus bazele conceptului de push-up si decolteurile adanci (pana atunci, apanajul femeilor usoare) au fost adoptate in inalta societate.

Corsetele au devenit mai relaxate, astfel incat contesele si baronesele sa se poata bucura de ultimele tendinte fara a li se taia respiratia… la propriu.

Mary Phelps Jacobs a fost cea care a introdus in moda brassierele, precursoarele sutienelor de astazi. In secolul al XIX-lea a aparut si prima varianta de ciorapi portjartier, care se prindeau cu nojite de corset.

Revolutia industriala si inceputul emanciparii femeilor (care lucrau de-acum in fabrici) au creat necesitatea unor piese de lenjerie mai mult comode decat aratoase, care sa fie accesibile si sa poata fi purtate oriunde.

Tendintele acelei perioade au fost dominate de texturi usoare, modele simple si o „masculinizare” a lenjeriei.

La inceputul secolului al XX-lea, look-ul androgin era la mare pret, asa ca femeile apelau la camasi si body-uri pentru a-si nivela curbele. Totusi, lenjeria colorata a inceput sa fie la mare cautare in primele decade ale secolului XX.

Moda mereu schimbatoare a adus din nou femininatea in prim-plan, de data aceasta exagerata si ravasitoare, promovata intens de noua generatie de starlete de la Hollywood, in frunte cu Marylin Monroe.

Lenjeria se confectiona acum si din latex, fibre elastice sau materiale ultra-fine.

La Guia La Bruna si Frederick Mellinger (inventatorul sutienului push-up) au fost primii care au produs lenjerie de lux. La Perla, Victoria’s Secret si Agent Provocateur se numara printre cele mai puternice brand-uri de lenjerie intima, transformand productia si promovarea ei intr-o adevarata arta.

In 2002, Victoria’s Secret a vandut peste 20 de milioane de chiloti tanga, considerati apogeul adjectivului „sexy” in materie de lenjerie.

Lenjeria intima a zilelor noastre e perceputa in doua moduri: cea utilitara (bustiere, sutiene lenjere, chiloti de bumbac) si cea provocatoare (destinata momentelor de pasiune).

Staruri precum Madonna, Christina Aguilera, Dita Von Teese sau Pussycat Dolls au creat o noua tendinta: lenjeria purtata in loc de haine. Corsetele semnate Jean-Paul Gaultier ale indraznetei „Material Girl” si outfit-urile „Dirrty” ale Christinei au transformat lenjeria in costumatie de show.

Sa nu uitam de lenjeria erotica, populara printre adeptii curentului sado-masochist si numai buna de incercat atunci cand vrei sa scapi de monotonie. Aici, corsetele si croielile pieselor de lenjerie au o tenta medievala, fiind in schimb realizate din materiale moderne (latex, piele).

Exista, daca esti amatoare de incercari neconventionale, si lenjerie comestibila.

In Romania, istoria lenjeriei a cunoscut un parcurs asemanator, cu un accent puternic pe dantela in perioada interbelica.

Regimul comunist a adus austeritate si-n acest domeniu, explozia reala a tendintelor underwear avand loc abia dupa ’89. Brand-uri precum I.D. Sarrieri, Jolidon si Triumf s-au impus pe piata cu modele inovatoare si fresh, demonstrand ca istoria lenjeriei se scrie inca si la noi, mulandu-se dupa trupul si dorintele tale.

The Big Reveal, una din tendintele predominante in sezonul primavara-vara , aduce lenjeria in prim-plan mai mult ca niciodata. E la vedere – si nu mai e nicidecum ceva vulgar, ci un „must have” sau „must be done”, daca ne gandim cat de mult statement e in a o scoate la vedere.

Daca istoria lenjeriei ti s-a parut o calatorie interesanta, te invit sa citesti si povestea brand-ului La Perla, recunoscut in lumea intreaga pentru calitate si senzualitate.